ДепартаментИзящни изкуства
ас. д-р Тодор Петев
Департамент: Изящни изкуства
Телефон: 02/8110612
E-mail: tpetev@nbu.bg
Приемно време: Понеделник 14:00-16:00 612 II Корпус,Четвъртък 9:15-11:15 612 II Корпус
Професионална автобиография:
Д-р Тодор Петев е преподавател по изкуствознание и музейно дело в Нов български университет. Убеден е, че диалогът е ключов принцип в образователния процес и в градежа на социална култура. Още от дете е силно привлечен от природните и културните богатства – събира камъчета, цветове, семена, парчета от стари машини, керамика и книги и се пита какви истории крият те. Работил по изследователски и изложбени проекти в България и САЩ. Той е един от създателите на фондация „Моят музей“, която е посветена на развитието на образователния и комуникативния потенциал на българските галерии и музеи.
Публикации:
ИЗБРАНИ ИЗСЛЕДВАНИЯ:
2024 From Hand-Produced to Printed Illustration in the Late Middle Ages. A Middle Dutch Prayer Book on the Life and Passion of Christ (Kortrijk, S.B. Ms. 26). [CD-ROM] Sofia: My Museum Foundation.
2024 "Нидерландският пейзаж в очите на Васил Стоилов." Във: Васил Стоилов. Холандският пейзаж през ХVII век и архитектурни мотиви в него. [Издание към едноименната изложба в Галерия „УниАрт“ на НБУ] Състав. Тодор Петев. София: Нов български университет, 2024, стр. 7-15.
2023 "Офортистът Рембранд — тогава и сега". В: "В огледалото на Рембранд. (Каталог на колекцията от хелиогравюри по Рембранд на галерия УниАрт)." София: Издателство на НБУ, стр. 11-14.
2021 В съ-авторство с Диана Гергова, Иван Кабаков и Милена Проданова. "Модел за основано на участие управление на историко-археологически резерват 'Сборяново'." София: Фондация Моят музей. стр. 31, 43-52.
2021 В съ-авторство с Екатерина Софрониева, Христина Белева, Дарина Баева, Тодор Петев и Димитър Пенев. „Изследване на емпатията на деца в едноезична и двуезична среда“. "Диалогът в образованието – съвременност и перспективи. Сборник с доклади". София: Университетско издателство „Св.Климент Охридски“, стр. 94-100.
2019 „Музеите в публичното пространство на България – поглед отстрани”. В: "Наръчник на музейния специалист за работа с публики." София: Комисия „Фулбрайт” и Фондация Моят музей, стр. 5-12.
2013 „A Group of Hybrid Books of Hours Illustrated with Woodcuts,” Sandra Hindman & James H. Marrow (eds.), "Books of Hours Reconsidered." London-Turnhout: Harvey Miller, pp. 391-408.
2012 „Графичен лист по Рафаел в Националната галерия за чуждестранно изкуство”. "Проблеми на изкуството", т. 45, бр. 2, стр. 40-43.
2006 „Иконологичният подход на Ервин Панофски - някои философски основания и несъответствия”. "LiterNet Online Journal", № 1 (http://liternet.bg/publish17/t_t_petev/ikonologichniat.htm)
2004 В съ-авторство с Изабел Лекок (Isabelle Lecocque), “Le releve d'un vitrail offert par Marguerite d'Autriche a l'eglise Saint-Rombaut de Malines et attribue a Bernard Van Orley.” "Revue belge d'archeologie et d'histoire de l'art = Belgisch tijdschrift voor oudheidkunde en kunstgeschiedenis", 73, pp. 39-61.
2002 „Ервин Панофски и историографията на готическата архитектура” и „Лекцията на Панофски и европеизирането на академичния живот в САЩ след Втората световна война”, в Ервин Панофски, "Готическата архитектура и схоластиката." София:
Агата-А, стр. 7-12; 141-154.
1998 "Typology and Format in the Netherlandish Blockbook Canticum canticorum, ca. 1465." Visual Resources, 13, pp. 329-359.
СЪСТАВИТЕЛСТВО И РЕДАКЦИЯ НА НАУЧНИ СБОРНИЦИ И ПЕДАГОГИЧЕСКИ ПОСОБИЯ:
2022 Съставител (съвместно със Стамен Кънев и Елена Водинчар). "Музей и образование. (Дебати в музеологията)". София: Издателство на БАН „Проф. Марин Дринов“.
2019 Научен редактор (съвместно с Вера Бонева). Мая Карагьозова (съст.) "Музеите и училищната история. Международна научна конференция Габрово, 2018." Сборник с доклади. Велико Търново: „Фабер“.
2018 Съставител (съвместно с Анджела Родел). Музейни експозиции и стандарти: Поглед напред : Доклади от конференцията, организирана от двустранната българо-американска комисия за опазване на културното наследство на България, София - 28 и 29 ноември 2016 г. София: Комисия „Фулбрайт” и Фондация Моят музей.
2016 Съставител. "Хуманизмът и изкуството на Ренесанса. Антология". Научна редакция Елия Маринова. София: Агата-А.
2016 Научен консултант. Стефанка Кръстева. "Ела в моя музей: Очакват ни приключения!" София: Фондация Моят музей.
2011 Помощник-редактор. "State and Church: Studies in Medieval Bulgaria and Byzantium". Vassil Gjuzelev and Kiril Petkov, (еds.) Sofia: The American Research Center in Sofia.
2005 Помощник-редактор. "The Splendor of the Word: Medieval and Renaissance Illuminated Manuscripts at the New York Public Library". Jonathan J. G. Alexander, James H. Marrow, and Lucy Freeman Sandler; assisted by Elizabeth Moody and Todor T. Petev. London: Harvey Miller.
МУЗЕЙНИ КАТАЛОЗИ И ПОСОБИЯ:
2024 Съставител. "В огледалото на Рембранд". (Каталог на колекцията от хелиогравюри по Рембранд на галерия УниАрт). София: Издателство на НБУ.
2023 Съ-автор със Зорница Христова и Сияна Захариева. "Още един ден в музея. Семеен гид за софийските музеи". София: Точица.
2021 Съ-автор със Зорница Христова и Сияна Захариева. "Един ден в музея. Семеен гид за софийските музеи". София: Точица.
2019 Съставител. "Наръчник на музейния специалист за работа с публиките". София: Комисия „Фулбрайт” и Фондация "Моят музей".
2018 Съставител (заедно с Анджела Родел). "Музейни експозиции и стандарти: Поглед напред". София: Комисия „Фулбрайт” и Фондация "Моят музей".
2013 Авторски статии в "Princeton University Art Museum: Handbook of the Collections": „Albrecht Durer, The Engraved Passion Bound in a Prayerbook“, стр. 263; „Jacques Callot, Temptation of St. Anthony“, стр. 268; „Rembrandt van Rijn, Three Crosses“, стр. 269.
2006 Съ-автор. "Рембранд и възможностите на репродуктивната графика. Изложба посветена на 400 годишнината от рождението на майстора". Галерия „Академия: при Национална художествена академия, София.
2002 Автор на изложбена брошура "In the Mirror of Christ’s Passion: Prints, Drawings and Illustrated Books by Western Masters from Princeton University Collections". Princeton, NJ: Princeton University Art Museum.
2001 Съ-автор на изложбена брошура "Откриване на Ниските земи: холандско и фламандско изкуство от 16ти и 17ти век от постоянната колекция на Националната галерия за чуждестранно изкуство". София.
ВЪВЕДЕНИЯ, КОМЕНТАРИ И ПРИЛОЖЕНИЯ:
2016 „Предговор” (в съ-авторство с Елия Маринова) и представяне на авторите в: Хуманизмът и изкуството на Ренесанса. Антология. София: Агата-А, стр. 7-22, 23-26, 59-60, 85-86, 197-200, 239-240, 271.
2011 Приложение 2: „Изоставеният куфар” (Учебно занятие от курса История чрез предмети в Образователен център „Exploratorium”) В: Стефанка Кръстева. "Ела в моя музей: Очакват ни приключения!" София: Фондация Моят музей, стр. 229-237.
2008 „Послеслов” към Паул Оскар Кристелер, "Съвременната система на изкуствата: Изследване по история на естетическата мисъл." София: Фондация Моят музей, стр. 126-139.
2006 „Увод” към "Големият мъртвешки танц на мъжете и жените/La Grande danse macabre des homes et des femmes". Двуезично издание. Прев. от старофр. Атанас Сугарев. София: Панорама плюс, стр. 5-15.
2006 “Уводни бележки към ‘Le jardin amoureux de l'ame’ (1401-1402) – Един средновековен дидактичен трактат от Жан Жерсон върху духовната любов”. "LiterNet Online Journal", № 9, (http://liternet.bg/publish17/t_t_petev/zh_zherson.htm)
2002 “Кенет Кларк – Кратка биографична и интелектуална скица” В: Кенет Кларк, "Въведение към Рембранд." София: Български художник. стр. 169-175.
ПРЕВОДИ И РЕДАКЦИИ НА ПРЕВОДИ :
2019 Преводач (от английски): Джон Фолк и Лин Диркинг, Музейното преживяване (1992), Бони Сачело-Сойър и др. Категории възрастни посетители (2002); Бевърли Серел, Десетте смъртни гряха на неуспешните пояснителни надписи към музейните експонати (1996); Надписите към експонатите. Десет правила за писане на текстовете в музея „Виктория и Албърт”, Лондон (2015); USS Constitution -- Резултати от изследователския проект „Въвлечи семействата“-- методика за семейни програми; Фрийман Тилдън, Тълкуване на нашето наследство (1957), Мери Кей Кънингам, Практически наставления за стила и техниката на музейния иунтерпретатор за общуване с посетителите (2004); Катлийн Ренинджър и др. Наръчник на интерпретатора. Техники и съвети за програми и презентации В: Наръчник на музейния специалист за работа с публики. София: Комисия „Фулбрайт” и Фондация Моят музей, стр. 62-4, 165-6, 172-87, 195-6, 233-5.
2017 Член на екип, направил официалния превод на Етичен кодекс на ИКОМ (ICOM) за музеите. София: ИКОМ. (70 стр.)
2007 Научен редактор. Джеймс Х. Мероу. "Живописната инвенция в нидерландската книжна украса през късното Средновековие: Игровото отношение между илюзия и смислово значение". Превод от английски Никола Георгиев. София: Агата-А.
2006 Преводач (от нидерландски) и научен редактор: Карел ван Мандер, "Животописание на Питер Кок, Живописец и Майстор-строител от Алст" по Книга за художниците (Het Schilder-Boek). 2-ро издание. Амстердам, 1618, (Fols. 218-218v). "LiterNet Online Journal", № 3 (http://liternet.bg/publish15/k_van_mander/zhivotoopisanie.htm)
2006 Преводач (от английски) и научен редактор: Ервин Панофски, "Бележки върху изкуството и Реформацията". "LiterNet Online Journal", № 1 (http://liternet.bg/publish15/e_panofski/belezhki.htm)
1993 Преводач (от руски): Father Zenon, "Pilgrimage to the Holy Mountain: Thoughts on Culture”. "Epiphany Journal", 13, no. 3, стр. 8-19.
2024 From Hand-Produced to Printed Illustration in the Late Middle Ages. A Middle Dutch Prayer Book on the Life and Passion of Christ (Kortrijk, S.B. Ms. 26). [CD-ROM] Sofia: My Museum Foundation.
2024 "Нидерландският пейзаж в очите на Васил Стоилов." Във: Васил Стоилов. Холандският пейзаж през ХVII век и архитектурни мотиви в него. [Издание към едноименната изложба в Галерия „УниАрт“ на НБУ] Състав. Тодор Петев. София: Нов български университет, 2024, стр. 7-15.
2023 "Офортистът Рембранд — тогава и сега". В: "В огледалото на Рембранд. (Каталог на колекцията от хелиогравюри по Рембранд на галерия УниАрт)." София: Издателство на НБУ, стр. 11-14.
2021 В съ-авторство с Диана Гергова, Иван Кабаков и Милена Проданова. "Модел за основано на участие управление на историко-археологически резерват 'Сборяново'." София: Фондация Моят музей. стр. 31, 43-52.
2021 В съ-авторство с Екатерина Софрониева, Христина Белева, Дарина Баева, Тодор Петев и Димитър Пенев. „Изследване на емпатията на деца в едноезична и двуезична среда“. "Диалогът в образованието – съвременност и перспективи. Сборник с доклади". София: Университетско издателство „Св.Климент Охридски“, стр. 94-100.
2019 „Музеите в публичното пространство на България – поглед отстрани”. В: "Наръчник на музейния специалист за работа с публики." София: Комисия „Фулбрайт” и Фондация Моят музей, стр. 5-12.
2013 „A Group of Hybrid Books of Hours Illustrated with Woodcuts,” Sandra Hindman & James H. Marrow (eds.), "Books of Hours Reconsidered." London-Turnhout: Harvey Miller, pp. 391-408.
2012 „Графичен лист по Рафаел в Националната галерия за чуждестранно изкуство”. "Проблеми на изкуството", т. 45, бр. 2, стр. 40-43.
2006 „Иконологичният подход на Ервин Панофски - някои философски основания и несъответствия”. "LiterNet Online Journal", № 1 (http://liternet.bg/publish17/t_t_petev/ikonologichniat.htm)
2004 В съ-авторство с Изабел Лекок (Isabelle Lecocque), “Le releve d'un vitrail offert par Marguerite d'Autriche a l'eglise Saint-Rombaut de Malines et attribue a Bernard Van Orley.” "Revue belge d'archeologie et d'histoire de l'art = Belgisch tijdschrift voor oudheidkunde en kunstgeschiedenis", 73, pp. 39-61.
2002 „Ервин Панофски и историографията на готическата архитектура” и „Лекцията на Панофски и европеизирането на академичния живот в САЩ след Втората световна война”, в Ервин Панофски, "Готическата архитектура и схоластиката." София:
Агата-А, стр. 7-12; 141-154.
1998 "Typology and Format in the Netherlandish Blockbook Canticum canticorum, ca. 1465." Visual Resources, 13, pp. 329-359.
СЪСТАВИТЕЛСТВО И РЕДАКЦИЯ НА НАУЧНИ СБОРНИЦИ И ПЕДАГОГИЧЕСКИ ПОСОБИЯ:
2022 Съставител (съвместно със Стамен Кънев и Елена Водинчар). "Музей и образование. (Дебати в музеологията)". София: Издателство на БАН „Проф. Марин Дринов“.
2019 Научен редактор (съвместно с Вера Бонева). Мая Карагьозова (съст.) "Музеите и училищната история. Международна научна конференция Габрово, 2018." Сборник с доклади. Велико Търново: „Фабер“.
2018 Съставител (съвместно с Анджела Родел). Музейни експозиции и стандарти: Поглед напред : Доклади от конференцията, организирана от двустранната българо-американска комисия за опазване на културното наследство на България, София - 28 и 29 ноември 2016 г. София: Комисия „Фулбрайт” и Фондация Моят музей.
2016 Съставител. "Хуманизмът и изкуството на Ренесанса. Антология". Научна редакция Елия Маринова. София: Агата-А.
2016 Научен консултант. Стефанка Кръстева. "Ела в моя музей: Очакват ни приключения!" София: Фондация Моят музей.
2011 Помощник-редактор. "State and Church: Studies in Medieval Bulgaria and Byzantium". Vassil Gjuzelev and Kiril Petkov, (еds.) Sofia: The American Research Center in Sofia.
2005 Помощник-редактор. "The Splendor of the Word: Medieval and Renaissance Illuminated Manuscripts at the New York Public Library". Jonathan J. G. Alexander, James H. Marrow, and Lucy Freeman Sandler; assisted by Elizabeth Moody and Todor T. Petev. London: Harvey Miller.
МУЗЕЙНИ КАТАЛОЗИ И ПОСОБИЯ:
2024 Съставител. "В огледалото на Рембранд". (Каталог на колекцията от хелиогравюри по Рембранд на галерия УниАрт). София: Издателство на НБУ.
2023 Съ-автор със Зорница Христова и Сияна Захариева. "Още един ден в музея. Семеен гид за софийските музеи". София: Точица.
2021 Съ-автор със Зорница Христова и Сияна Захариева. "Един ден в музея. Семеен гид за софийските музеи". София: Точица.
2019 Съставител. "Наръчник на музейния специалист за работа с публиките". София: Комисия „Фулбрайт” и Фондация "Моят музей".
2018 Съставител (заедно с Анджела Родел). "Музейни експозиции и стандарти: Поглед напред". София: Комисия „Фулбрайт” и Фондация "Моят музей".
2013 Авторски статии в "Princeton University Art Museum: Handbook of the Collections": „Albrecht Durer, The Engraved Passion Bound in a Prayerbook“, стр. 263; „Jacques Callot, Temptation of St. Anthony“, стр. 268; „Rembrandt van Rijn, Three Crosses“, стр. 269.
2006 Съ-автор. "Рембранд и възможностите на репродуктивната графика. Изложба посветена на 400 годишнината от рождението на майстора". Галерия „Академия: при Национална художествена академия, София.
2002 Автор на изложбена брошура "In the Mirror of Christ’s Passion: Prints, Drawings and Illustrated Books by Western Masters from Princeton University Collections". Princeton, NJ: Princeton University Art Museum.
2001 Съ-автор на изложбена брошура "Откриване на Ниските земи: холандско и фламандско изкуство от 16ти и 17ти век от постоянната колекция на Националната галерия за чуждестранно изкуство". София.
ВЪВЕДЕНИЯ, КОМЕНТАРИ И ПРИЛОЖЕНИЯ:
2016 „Предговор” (в съ-авторство с Елия Маринова) и представяне на авторите в: Хуманизмът и изкуството на Ренесанса. Антология. София: Агата-А, стр. 7-22, 23-26, 59-60, 85-86, 197-200, 239-240, 271.
2011 Приложение 2: „Изоставеният куфар” (Учебно занятие от курса История чрез предмети в Образователен център „Exploratorium”) В: Стефанка Кръстева. "Ела в моя музей: Очакват ни приключения!" София: Фондация Моят музей, стр. 229-237.
2008 „Послеслов” към Паул Оскар Кристелер, "Съвременната система на изкуствата: Изследване по история на естетическата мисъл." София: Фондация Моят музей, стр. 126-139.
2006 „Увод” към "Големият мъртвешки танц на мъжете и жените/La Grande danse macabre des homes et des femmes". Двуезично издание. Прев. от старофр. Атанас Сугарев. София: Панорама плюс, стр. 5-15.
2006 “Уводни бележки към ‘Le jardin amoureux de l'ame’ (1401-1402) – Един средновековен дидактичен трактат от Жан Жерсон върху духовната любов”. "LiterNet Online Journal", № 9, (http://liternet.bg/publish17/t_t_petev/zh_zherson.htm)
2002 “Кенет Кларк – Кратка биографична и интелектуална скица” В: Кенет Кларк, "Въведение към Рембранд." София: Български художник. стр. 169-175.
ПРЕВОДИ И РЕДАКЦИИ НА ПРЕВОДИ :
2019 Преводач (от английски): Джон Фолк и Лин Диркинг, Музейното преживяване (1992), Бони Сачело-Сойър и др. Категории възрастни посетители (2002); Бевърли Серел, Десетте смъртни гряха на неуспешните пояснителни надписи към музейните експонати (1996); Надписите към експонатите. Десет правила за писане на текстовете в музея „Виктория и Албърт”, Лондон (2015); USS Constitution -- Резултати от изследователския проект „Въвлечи семействата“-- методика за семейни програми; Фрийман Тилдън, Тълкуване на нашето наследство (1957), Мери Кей Кънингам, Практически наставления за стила и техниката на музейния иунтерпретатор за общуване с посетителите (2004); Катлийн Ренинджър и др. Наръчник на интерпретатора. Техники и съвети за програми и презентации В: Наръчник на музейния специалист за работа с публики. София: Комисия „Фулбрайт” и Фондация Моят музей, стр. 62-4, 165-6, 172-87, 195-6, 233-5.
2017 Член на екип, направил официалния превод на Етичен кодекс на ИКОМ (ICOM) за музеите. София: ИКОМ. (70 стр.)
2007 Научен редактор. Джеймс Х. Мероу. "Живописната инвенция в нидерландската книжна украса през късното Средновековие: Игровото отношение между илюзия и смислово значение". Превод от английски Никола Георгиев. София: Агата-А.
2006 Преводач (от нидерландски) и научен редактор: Карел ван Мандер, "Животописание на Питер Кок, Живописец и Майстор-строител от Алст" по Книга за художниците (Het Schilder-Boek). 2-ро издание. Амстердам, 1618, (Fols. 218-218v). "LiterNet Online Journal", № 3 (http://liternet.bg/publish15/k_van_mander/zhivotoopisanie.htm)
2006 Преводач (от английски) и научен редактор: Ервин Панофски, "Бележки върху изкуството и Реформацията". "LiterNet Online Journal", № 1 (http://liternet.bg/publish15/e_panofski/belezhki.htm)
1993 Преводач (от руски): Father Zenon, "Pilgrimage to the Holy Mountain: Thoughts on Culture”. "Epiphany Journal", 13, no. 3, стр. 8-19.